Toon menu Toon menu

Aanpassing inkomende e-mail

Belangrijk bericht voor hostingklanten

Waaks bewaakt de veiligheid van de websites, webapps en e-mail van onze klanten continu. De servers van de hosting worden regelmatig voorzien van updates. Meestal gebeurt dit zonder dat je het merkt. Binnenkort komt er een update aan waar klanten waarvoor we de e-mail verzorgen wél iets kunnen merken.

Deze update bestaat uit twee onderdelen:

  1. Versleuteling bij inkomende e-mail verplicht
  2. Moderne versleuteling vereist

Door onderstaande informatie door te lezen ben je voorbereid op deze update.

1. Versleuteling bij inkomende e-mail verplicht

Lees je je e-mail met behulp van een e-mailprogramma op je computer of e-mailapp op je telefoon/tablet? Het is raadzaam om de communicatie met onze servers te versleutelen. Zo weet je zeker dat niemand je berichten kan onderscheppen.

Versleuteling bij het ophalen en versturen van e-mail was altijd al mogelijk. Om onze gebruikers te beschermen en om aan privacyregels te voldoen gaan we versleuteling binnenkort verplicht stellen.

Gebruik je nog geen versleuteling (SSL) dan kun je dit bij je je accountinstellingen aanpassen. Hoe je dit zelf controleert en aanpast lees je hieronder. Heb je hulp nodig bij het controleren of aanpassen dan helpen we graag.

De juiste accountinstellingen

Hoe je je account instelt verschilt per apparaat en per e-mailprogramma. In Outlook kies je onder Bestand voor Accountinstellingen. Op iPhones en Android-apparaten vind je de accounts onder de algemene instellingen.

Servers voor inkomende en uitgaande mail
Deze dienen te worden ingesteld op mail.jedomeinnaam.nl (voorbeeld: mail.waaks.nl)

Poort voor inkomende mail
Poort 993 (IMAP) of 995 (POP3), met SSL ingeschakeld (type TLS)

Poort voor uitgaande mail
Poort 465 (SMTP), met SSL ingeschakeld (type TLS)

De instellingen voor poorten en SSL vind je vaak onder een knopje of tabblad 'geavanceerd' of 'meer instellingen'.

2. Moderne versleuteling vereist

Met de aankomende update verandert er ook iets aan de versleuteling die je kunt gebruiken. De ondersteuning voor het verouderde TLS 1.0 en TLS 1.1 komt te vervallen.

Dit kan gevolgen hebben als je een ouder besturingssysteem en/of e-mailprogramma gebruikt. Denk aan Windows XP, Vista of Windows 7 en Outlook 2016 of ouder. Hieronder lees je wat dit betekent.

Hoe weet ik of mijn apparaat TLS 1.2 ondersteunt?

TLS versie 1.2 is geïntroduceerd in 2008 en sinds 2018 al verplicht gesteld voor creditcardbetalingen. Ondanks dat het al even bestaat wordt de versleuteling niet door alle veelgebruikte e-mailprogramma's en besturingssystemen ondersteund.

Hieronder kun je zien of TLS 1.2 bij jou zal werken. Is dit niet het geval dan is het los van de ondersteuning van TLS 1.2 voor de veiligheid van je gegevens sterk aan te raden om je verouderde software te vernieuwen.

  Outlook 2007 Outlook 2010 Outlook 2013 Outlook 2016 Outlook 2019 of hoger Windows Live Mail
Windows XP Nee Nee Nee Nee Nee Nee
Windows Vista Nee Nee Nee Nee Nee Nee
Windows 7 Nee Ja Ja Ja Nee Nee
Windows 8 Nee Ja Ja Ja Nee Nee
Windows 10 Nee Ja Ja Ja Ja Nee

Noot: Ondersteuning voor Windows 7 en 8 werkt alleen wanneer deze zijn voorzien van enkele noodzakelijke updates. Neem contact met ons op voor meer informatie. Een upgrade naar Windows 10 is aan te raden.

Wat als TLS 1.2 niet wordt ondersteund?

Heb je een oudere versie van Windows dan is een upgrade naar Windows 10 verstandig. De meeste gebruikers zullen deze in het verleden al (gratis) hebben geïnstalleerd. Neem zo nodig contact op met je systeembeheerder of met Waaks.

Gebruik je Android 4.4 of ouder, iOS 9 of ouder of MacOS 10.13 of ouder? Dan raden we aan om te upgraden naar een recente versie van deze besturingssystemen.

Gebruik je Outlook 2010 of een oudere versie van dit e-mailprogramma? Dan raden we aan om te over te upgraden naar een recente versie. Een gratis alternatief voor Outlook is Thunderbird.

Voor wanneer moet ik dit aanpassen?

De updates worden vanaf 23 november doorgevoerd.

Naast het instellen van je mailbox in een e-mailprogramma of e-mailapp kun je altijd gebruik maken van de webmail. Ga hiervoor naar jedomeinnaam.nl/webmail. Hier log je in met dezelfde gegevens die je eerder hebt ontvangen en kun je tevens je wachtwoord wijzigen en afwezigheidsberichten instellen.

Ik heb een vraag of kom er niet uit, wat nu?

Heb je vragen over deze aanpassingen of over wat je moet doen? Dan kun je het beste even mailen naar info@waaks.nl voor een antwoord of om teruggebeld te worden. Kom je er zelf niet uit dan lossen we het samen op.

Klaar om het web voor je te laten werken?

Samen vinden we de juiste aanpak